מהו מדד תשומות הבניה – והאם הוא רלוונטי לנו?

הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

ייעוץ משכנתאות ריכוז הלוואות מיחזור משכנתא

שיתוף:

שאלה נפוצה שאני שומע המון – אז בואו נעשה סדר: מדד תשומות הבניה הוא מדד המחירים של חומרי הבניה כגון: בטון, צינורות, ברזל וכד'. כל 15 לחודש, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד תשומות הבניה, כל עליה במדד משפיעה על עלויות הבניה וכנגזרת מכך משפיעה על מה שאנחנו משלמים לקבלן.

מתי מדד תשומות הבניה רלוונטי לגבינו?

מדד תשומות הבניה רלוונטי לגבינו כאשר אנו רוכשים דירה מקבלן, אם רכשנו דירת יד שניה המדד לא רלוונטי לגבינו כלל.

נניח וקנינו דירה ב-2 מיליון ₪ ושילמנו לקבלן חצי מיליון מקדמה – נשארנו עם 1.5 מיליון חוב לקבלן, כשהחוב שנשאר לנו יהיה צמוד למדד תשומות הבניה. אז נניח וכעבור חצי שנה המדד עלה באחוז אחד – מוסיפים 1% לחוב שנשאר לנו לקבלן והסכום שיוצא יתווסף לסכום אותו אנו צריכים לשלם לקבלן על עליית המחירים – בדוגמא שהבאתי כאן, מדובר ב15 אלף ₪ שמתווספים למחיר הדירה, לא זול.

שימו לב: במידה ויש לכם את היכולת והקבלן מוכן לקבל את כל הכסף מראש, אז אתם לא חשופים למדד תשומות הבניה.

האם המדד תמיד עולה?

אפשר להגיד שבטווח הארוך – לרוב כן, מדד תשומות הבניה מתנהג כמעט כמו מדד המחירים לצרכן, בואו נבחן קצת את ההיסטוריה שלו:

  • בין 2016-2017 המדד עלה ב-1.2%
  • בין השנים 2017-2018 המדד עלה ב-2.1%
  • בין השנים 2018-2019 המדד עלה ב-2.5%
  • באופן מפתיע, בין 2019 ועד יולי 2020 המדד עלה "רק" ב-0.9%

כפי שאפשר לראות על ההיסטוריה של המדד, ההאטה בשנה האחרונה נראית זמנית בהחלט.

מדד תשומות הבניה ביחס למימון

אולי הכי חשוב לציין, שאת הבנק לא מעניין מדד תשומות הבניה – זאת אומרת שאם לקחתם משכנתא ע"ס מיליון ₪ לדוגמא וחוויתם עליית מדד של 50 אלף ₪, אז הבנק לא ישלם את זה. לכן, כשאתם קונים דירה מקבלן ומחשבים את המשכנתא שאתם צריכים לקחת, חשוב מאוד גם לקחת בחשבון את מדד תשומות הבניה.

עוד נקודה חשובה להבהרה: ניתן להתמקח עם הקבלן על מדד תשומות הבניה, יש קבלנים שיוותרו על זה במו"מ ויש קבלנים שלא, לא עולה כסף לנסות ולהתעקש על זה.

צרו איתי קשר
לקוחות ממליצים
בועז.א.
בועז.א.
קרא עוד
ממליץ בחום !! היה לנו תיק דיי מורכב, דאג לנו להכל מקצה לקצה ונתן לנו תחושת ביטחון לאורך כל הדרך. לבסוף השיג לנו משכנתא מצויינת ללא פשרות. ומעל לכל תענוג לעבוד איתו!
מירי.ס.
מירי.ס.
קרא עוד
רוצה להודות על עבודה נפלאה ומדויקת שנעשתה, בתחילת הדרך הייתי סקפטית ופחדתי נורא להיכנס לזה אך ללא ספק יש כאן עבודה של מקצוען. ליווה אותנו משלב התכנון, הביצוע ולאחריו.. פשוט אלוף!! תודה על היחס החם, על הסבלנות הרבה ועל התחושה שפשוט אפשר לסמוך עליך שתעשה את עבודתך נאמנה. ממליצה בחום!
עמית.א.
עמית.א.
קרא עוד
פנינו למומנטו בשביל לקבל משכנתא שנייה. מהרגע הראשון הבנו שמדובר במקצוען אמיתי שמחפש דרכים יצירתיות בשביל להגיע למטרה שהגדרנו. לכל אורך התהליך דחף אותנו קדימה וגם כאשר נתקלנו בבעיות ביורוקרטיות במהלך לקיחת המשכנתא הוא מצא פתרונות שהביאו אותנו במהרה ליעד שרצינו להגיע. פשוט מקצוען אמיתי שבטוח נחזור לעבוד איתו בעתיד. ממליץ מכל הלב.

צור קשר לקבלת הצעה משתלמת במיוחד